نگاهی به ورزش و تغذیه

همه چیز را همگان دانند

توضیحاتی در باره هفته اول
ساعت ٢:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٢٩  

با سلام

همانطور که در مطلب قبلی قول داده بودم در این پست توضیحاتی درباره  برنامه پیشنهادی ارائه شده خدمتتان بیان کنم .

همانطور که مشاهده کردید برنامه پیشنهادی بسیار ساده بنظر می امد . اما برای همه مخصوصا مربیان هفته اول(یا ماه اول) بسیار مهم هستش . چون در این هفته می توانید به خیلی مسائل پی ببرید.

 

 ( جهت مطالعه کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید)


کلمات کلیدی:
 
خصوصیات کفش مناسب پیاده روی
ساعت ۸:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٢۸  

چه کفشی بپوشیم؟

شاید در نگاه اول خیلی ساده بنظر بیاد! خوب به کفش فروشی می رویم و یک کفش ورزشی انتخاب می کنیم!

ولی در واقع اینطور نیست . برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی نکاتی هستش که باید به ان دقت کنید وگرنه در درازمدت پاها دچار اسیب می شوند

نکته مهمی که باید برای انتخاب هر کفشی به ان دقت کنید مورد استفاده و محل مورد استفاده ان کفش است! شما نمی توانید با کفش مخصوص ورزش دومیدانی از کوه و صخره بالا بروید و با کفش کوهنوردی تمرین پیاده روی کنید! البته باید میگفتم نباید چون دیدم افرادی را که اینکار رو انجام دادن!!!کلافه

به محلی که برای پیاده روی انتخاب کردید دقت کنید . جنس مسیر (معمولا اسفالت هستش) مهم هستش(چون بعضی ها کنار ساحل و بعضی ها روی چمن تمرین می کنند)

حال نوبت انتخاب کفش هستش متفکر

( جهت مطالعه کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید)

 


 
هفته اول کاهش وزن(تجربیات شخصی)
ساعت ٩:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٢٧  

هفته اول شنبه ۲۷مهر۸۷ - ۱۸اکتبر۲۰۰۸

---------

وزن :۱۱۷ کیلوگرم

قد : ۱۸۵ سانتیمتر

وزن ایده ال با توجه به تیپ بدن‌: ۸۵-۹۵

اضافه وزن : ۲۷ کیلوگرم

هدف : ۱)رسیدن به شرایط ایده ال برای دویدن ۲) کاهش وزن در حد ۵۰۰گرم(نیم کیلو) 

-------------------------------------------------------------------------

سوابق ورزشی : تقریبا ۱۸ سال پیوسته (در ورزش رزمی بصورت حرفه ای  و  سایر ورزش ها اماتور)

سایر موارد :در ۴سال گذشته فقط ۱ماه فعالیت مستمر ورزشی داشتم!!!!!!!!

---------------------------------------------------------------------------------------

برنامه وررشی این هفته

با توجه به تجارب گذشته در این هفته نرمش سبک صبحگاهی (روزانه)همراه با  ۹۰ دقیقه پیاده روی معمولی(در طول هفته) در نظر گرفته شد

----------------------------------------------------------------------------------------

برنامه غذایی این هفته

صبحانه : (حتما صرف شود و به هیچ عنوان حذف نشود) 

میان وعده(ساعت ۱۰الی۱۱) : یک عدد میوه ( فعلا بهتر است سیب باشد)

نهار : غذای همیشگی به اندازه یک بشقاب معملی نه پر ! نیشخند 

میان وعده (۵الی۶): یک عدد میوه

شام: غذای همیشگی بمقدار نصف سابق! یا سالاد (ترجیحا کاهو) با آبلیمو و روغن زیتون (اگر غذا با سالاد باشد . غذا یک چهارم مقدار سابق مصرف شود)


 
مقدمات و برداشتن اولین گام
ساعت ٩:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٢٧  

سلامی دوباره

در پست قبلی با اضافه وزن و عامل بوجود امدنش اشنا شدیم

اکثر افرادی که دارای اضافه وزن هستند دوست دارند طی یک دوره کوتاه و فشرده (همراه با مخفی شدن از دوستان) وزن و سایز کم کنند و به اصطلاح بقیه رو شگفت زده کنند!!!

دوستان این امر امکانپذیر هستش ولی شما بیشتر اب و املاح بدنتان را از بین بردید نه چربیهای اضافه را!

ضمنا فشار بیش از حد ممکنه صدمات جبران ناپذیری را برای قلب شما بوجود بیارود و اگر این دوره فشرده با رژیم هم همراه باشه که فاجعه هستش!!!

یک لحظه تامل کنید!!! چند وقت هستش که ورزش و فعالیت ورزشی نکردید؟؟!!چند وقت هستش که به مواد غذایی که نوش جان می کنید دقت نکرده اید؟؟!! به مقدار خوراک روزانتان؟؟؟متفکر

البته این نکات را همه و بیشتر افرادی که قبلا ورزش می کردند و مدتی ترک ورزش کردند باید دقت کنند.باور کنید بدن شما فرق کرده و با شرایط جدید باید برنامه ورزشی خود را تنظیم کنید! 

مقدماتی برای شروع !

( جهت مطالعه کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید)

 

 --------------------------------- پاسخ به سوالات و نظرات -------------------------------

با تشکر از همه دوستانی که محبت دارند و به وبلاگ خودشون تشریف می اورند

در مورد اپدیت سعی میکنم حداقل هفته ای یکبار این کار رو انجام بدم

در مورد خودم : متاسفانه با اینکه خیلی علاقه مند هستم ولی در رشته تحصیلی ام کار نمی کنم . ولی امیدوارم بالاخره روزی چه در اینجا چه در ایران یا جاهای دیگه بتونم شغلی در اتباط با رشته تحصیلی ام بدست بیارم( البته قبل از ۴۰ سالگی)

 


 
دانستنیهای اولیه برای حرکت بسوی وزن و فرم ایده ال
ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٢٠  

سلام

 

بیشتر ما انسانها به داشتن ظاهری زیبا , اندامی متناسب و بدنی سریع و چابک فکر کردیم و برای رسیدن به ان به مطالعه و جستجو مطالب و پرسش از دیگران روی اوردیم.

در این راه حتما به اصطلاحات زیادی هم برخورد کردید مثل کالری مصرفی , کربوهیدرات , لیپوئید (چربی) , ایروبیک یا همان هوازی , جاگینگ و .............

اینجا به زبان ساده تری شروع می کنیم در ادامه با توضیح از اصطلاحات تخصصی تر هم استفاده می کنیم.

(تذکر:از دید کارشناسان ممکنه معنی بعضی از کلمات بجا و درست نباشه که در مراحل بعد اصلاح خواهد شد)

 به بیان ساده بدن انسان برای حرکات(فعالیتهای) روزانه احتیاج به نیرو و انرژی دارد و مواد غذایی مسئولیت این امر را دارند , حالا اگر انرژی بیشتری به بدن برسه این انرژی اضافه در بدن ذخیره می شود , یا فعالیتهای روزانه بنا به دلایل مختلفی دستخوش تغییر و به حد کمتری از قبل برسند , باز هم انرژی مازاد در بدن ذخیره می شود , دوستان در این مطالب کار و انرژی ثابت در نظر گرفته شده که در واقعیت اینطور نیست و متغییر هستند.

این انرژی اضافه در بدن پس از طی مراحلی به مواد دیگری تبدیل می شوند که یکی از انها چربیها می باشند , چربیها در حد طبیعی خود نه تنها ضرر ندارند که لازم و ضروری برای بدن هستند, اما متاسفانه اضافات انها مایه غم و غصه من و شماهاست که محل تجمع در تمامی بدن و بیشتر در اطراف شکم و پهلوها , پشت رانها , صورت , بازوها می باشد 

حال باید تاوان غفلت خودمون را بدهیم , یعنی با کم کردن انرژی و افزایش فعالیت و تحرک کاری کنیم که دوباره چربیها وارد سیستم بدن و تبدیل به انرژی شوند  , یا بقولی چربی ها اب بشن یا عده ای میگن بسوزند که اتفاقا حق با این گروه هستش!(دلیلش رو حتما میگم)

اما شاید بپرسید کسی که این تعامل غذا و فعالیتش به اندازه هستش نیازی به ورزش هم داره؟ چون ورزش یک فعالیت اضافه هستش! و بعد نیاز به غذای بیشتر!

جواب بله هستش ,   ورزش نیاز بدن هستش  یکی از موارد ان : بدن انسان مانند همه ماشینها پس از کار زیاد نیاز به روغن کاری دارد(مفصلها) که شاید با فعالیت روزانه طبیعی این امر میسر نشه یا مورد دیگر تا حلا شده بعد از انجام یک فعالیت سنگین ورزشی (مانند کوهپیمایی) احساس خوشی و شادابی(البته همراه با خستگی) داشته باشید؟ ورزش و فعالیت سنگین باعث ترشح ماده ای( اگر اشتباه نکرده باشم بتااندروفین ) در خون می شود, که به نقل قولی از تمام مواد مخدر شناخته شده قویتر هستش!

در ضمن بدن باید برای رویارویی با فشارها  جسمی و  روحی امادگی داشته باشد؟یا نه؟ بنظر شما با کاراهای روزمره این امر امکانپذیر هستش؟ 

تا اینجا علت اضافه شدن وزن و هدف مشخص شد , حال باید بدنبال پیدا کردن مسیر مناسب و درست باشیم!!

تا مراحل بعد و ارزوی موفقیت برای همه

--------------------------------------- پاسخ به نظرات ----------------------------------

 

با تشکر از دوستانی که لطف نموده ابراز علاقه و اظهار نظر کردند . امیدوارم که با کمک و سوالات شما دوستان و راهنمایی باتجربه ها , به کیفیت مطالب افزوده بشه !

 


 
معایب اضافه وزن و اسیبهای ناشی از ان
ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٧/۱٧  

با سلام

امروز در مورد اضافه وزن و مضررات ان می نویسم

اضافه وزن معایبش را به دو صورت ظاهری و داخلی می توان تقسیم کرد!

ظاهری : برهم خوردن تیپ بدن (فربه بودن شکم و پاها و صورت و ...) که باعث عدم چابکی طبیعی و محدود شدن دامنه حرکت ها می شود (حرکت های معمولی مانند خم شدن از جلو و پهلو و......).

داخلی : تاثیر بر قند و چربی خون -فشار بر سیتم گردش خون و تنفس هستش ,

همه اطلاع دارند که (فشار ناشی از) وزن بدن از طریق ستون مهره ها به لگن خاصره و بعد پاها منتقل می شود , پس اسیب دیدگی ستون فقرات یکی از موارد اضاف وزن می باشد.

در قسمت پایین تنه (پاها) زانوها و مچ پاها در معرض اسیب قرار دارند (پیچ خوردگی مچ پا و درد زانو و مواردی اسیب رباط صلیبی و مینیسک زانو). حتما همگی با ناراحتی واریس اشنایی دارید , بله یکی از عوامل ایجاد یا تشدید واریس اضافه وزن هستش!!!

توجه! دوستان اضافه وزن انواع مختلفی داره

مثلا ورزشکاری دارای اضافه وزن هستش , چون بیشتر بدنش عضله هستش و شاید خیلی از مواردی که صحبتش شد برای او مفهومی نداشته باشه(اسیب ها به نوع فعالیت ورزشی مربوط میشه)

یا خانمی باردار باشد خوب این هم نوعی اضافه وزن هستش( واریس یکی از مواردی هستکه در این نوع اضافی وزن بوجود میا) ولی مقطعی هستش  !!

یا ژنتیکی (ارثی)هستش که شاید تنها با دارو درمان بشه

اما!! صحبت ما در مورد افرادی هستش که بعلت عدم مواظبت (یکی از اونها خودم هستم) و درگیر شدن با مسائل زندگی از جسم و تن خود غافل شدن یا بعلت حادثه ای مجبور به استراحت و در نتیجه افزایش وزن شدن!

موارد ذکر شده بصورت خیلی خلاصه و عامیانه هستند.

-----------------------------------پاسخ به سوالات----------------------------------------

فرنوش خانم ممنون از توجه شما

 

 در مورد مینیسک می دونم حتما به ارتوپد و متخصص زانو مراجعه کردین!

من اطلاعاتی دارم  ولی مسلما در حد متخصص و پزشک ورزشی نیست.

 

اما چند سوال دارم!

چه حادثه ای باعث شد مینیسک شما اسیب بیبنه؟ با ذکر زمان لطفا

نظر دکتر چه بوده است؟

فیزیوتراپی حتما انجام دادید؟!

در حال حاضر احساس ناراحتی یا درد در زانو دارید؟

 


کلمات کلیدی: آیا میدانید؟
 
رژیم..رژیم..رژیم
ساعت ۱:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٧/۱٦  

سلام به خوانندگان اولین مطلب

موضوع که امروز بهش برخورد کردم و باعث ایجاد این وبلاگ هم شد و شاید دغدغه خاطر من و خیلی از دوستان مثل من هم باشه!

داشتن تناسب اندام , وزن ایده ال و جسمی سرشار از انرژی هستش.

قدیم کتابها و الان اینترنت منابعی برای جستجو و پیدا کردن روشهای مختلف برای کسب تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده ال هستش!!

مطمئنا در این بلاگ نمی شه همه موارد رو بررسی و تحلیل کرد , ولی خوب امیدوارم مطلب دلخواهتون را در اینجا به دست بیارید.

در وهله اول برای رسیدن برای رسیدن به وزن سایز تناسب و...... باید همت داشته باشید!

دوستان کم کردن وزن قبل از هر چیز همت می خواد( بله حتی اگر اضافه وزن ناشی از چاقی ارثی باشه و نیاز به عمل داشته باشه)

اول همت
دوم شناخت بدن(برای ورزشکارها این امر راحتتر)
سوم برنامه ورزشی مناسب
چهارم برنامه تغذیه مناسب
و در اخر (که من توصیه نمیکنم) دارو با تجویز پزشک هستش!

ولی دوستان باور کنید تا همت نباشه هیچ چیز درست نمی شه! شاید 2-3 کیلو کم بشه ولی بعد با 3-5 کیلو اضافه وزن بر می گرده  !!!

بیشترین واژه ای که در صحبتهای دوستانه و بعد از مطرح شدن مسئله تناسب اندام و وزن استفاده میشه رژیم هستش!

از معنی دقیق و لغوی رژیم اطلاعات کافی در اختیارم نیست (سعی میکنم پیدا کنم) ولی رژیم در میان مردم معنی پرهیز می دهد  , با بیان این کلمه ذهن ادم ناخوداگاه  بسمت خوراکی سو پیدا میکنه! و نباید در خوردن !!

بنظر من بهترین رژیم , رژیم ذهنی هستش شاید خودم هم اونقدر تبحر نداشته باشم ولی موثر هستش!! والبته فقط برای مواد غذایی نیست!!!

این رژیم یعنی سمت و سو دادن و کنترل کردن میل خوردن از درون , تناسب بخشیدن به اندام و احساس پرانرژی داشتن هستش, که در موقعیت و وقت خودش راجع به ان کاملتر صحبت میکنیم

 


کلمات کلیدی: آیا میدانید؟
 
مقدمه
ساعت ۱۱:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/۱٦  

با سلام به همه دوستان

روزگار چرخید تا من هم بعد از 4سال که یک وبلاگ نقلی داشتم , 2باره به سرم بزنه و وبلاگ جدیدی را شروع کنم.

در این وبلاگ در مورد ورزش و تغذیه صحبت می شه و اصل کار هم بر پایه سوال دوستان در نظر گرفتم.

سوالهایی مانند رژیم غذایی , رژیم ورزشی , تناسب اندام و مصرف دارو و ........

این نکته یادمون نره که

            همه چیز را همگان دانند!!!


کلمات کلیدی: آیا میدانید؟