نگاهی به ورزش و تغذیه

همه چیز را همگان دانند

رژیم روز تقلب - رژیم زیگزاگی 2
ساعت ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱٢  

ادامه پست قبل (رژیم روز تقلب - رژیم زیگزاگی 1 )

 

با توضیحاتی که در باره نام این برنامه غذایی ارائه شد تا حدی با محتوا و نحوه اجرای ان اشنا شدید.

اما باید بدانیم که این برنامه در حال حاضر به روشهای مختلفی در اجرا تقسیم شده و در حالت عمومی و تخصصی نیز از آن بهره برداری می شود

کمی آگاهی یافتن در مورد برنامه ای که برای خود در نظر می گیریم می تواند کمک موثری بر اجرای درست آن برنامه داشته باشد ، در مورد این برنامه معتقد هستم که رژیم زیگزاگی یا روز تقلب صرفا مشابه دارویی می باشد که برای مدت زمانی معین و تا بهبودی کامل(دوران نقاهت) باید صرف شود و در صورت ادامه آن پس از بهبودی حتما تبعاتی در کوتاه مدت و دراز مدت در پی خواهد داشت.

می توان گفت این برنامه بصورت مقطعی و با تعیین یک بازه زمانی مناسب و در نظر گرفتن موارد اصولی مربوط به این برنامه همراه با  تمرینات ورزشی مناسب هوازی (ایروبیک) و قدرتی(دلخواه) ، برای رسیدن به سلامتی ، کاهش وزن ، تناسب اندام می تواند یکی از گزینه های مطلوب باشد.

اما بعنوان یک شیوه و روش زندگی ادامه دادن آن توصیه نشده است.

نحوه اجرای برنامه اولیه

برنامه ابتدایی رژیم زیگزاگی یا روز تقلب همانطور که عنوان شد در بین بدنسازکاران مرسوم شد و اجرای آن بدین شکل بود که بدنسازکاران یا بهتر است بگوییم زیبایی اندام کاران برنامه غذایی ۵ روزه و کم کالری برای خود در نظر می گرفتند البته این کالری کم بیشتر مربوط به حدف کربوهیدرات از برنامه غذایی بود.

در واقع بهتر هستش که بگیم این ورزشکاران ۵ روز برنامه غذایی کم کالری-حداقل کربوهیدرات (جانشین کالری کربوهیدرات مواد پروتئینی و  آمینواسید بود) را رعایت می کردند همراه با اجرای برنامه ورزشی خود(تمرین با وزنه) و افزایش تمرینات استقامتی و هوازی و سپس ٢روز متوالی(پشت سر هم) از برنامه غذایی پرکالری - پر کربوهیدرات استفاده می کردند.

با این تکنیک ضمن تامین پروتئین لازم برای عضله سازی و جلوگیری از تحلیل عضلانی با افزایش فعالیت ورزشی(هوازی و غیر هوازی) در این ۵روز بعلت کاهش کربوهیدرات(قند) ، بدن برای تامین انرژی به  چربی ها  و پروتئین ها روی می آورد و ورزشکار به یکی از اهداف خود که کاهش چربی بدن(که همراه با کاهش وزن هم می باشد)دست پیدا می کرد.

سپس با افزایش کربوهیدرات ، بدن که ذخایر کربوهیدراتش رو به اتمام بود با افزایش متابولیسم تلاش بیشتری در جذب  کربوهیدرات از خود نشان می داد و عضلات نیز که بواسطه تمرین ذخایر گلیکوژنی شان تهی شده بود و نیازمند(تشنه) بودند بارگیری گلیکوژن بیشتری را انجام می دادند. این امر ضمن نمایان تر کردن شکل عضله بواسطه ورزیده و حجیم شدن عضله و کاهش چربی های اضافی کاهش وزن دلخواه ورزشکار را در پیش داشت.

به مانند همه علوم با پیشرفت علم تغذیه و تغذیه ورزشی این برنامه غذایی نیز دستخوش تغییر شده و به شکل و مدل های مختلفی شاخه پیدا کرد بطوری که در حال حاضر متخصصان معتقدند که می توان با داشتن وعده های غذایی تقلب ( به وعده تقلب مشهور شده است Cheat Meal ) به هدف ،‌ رسیدن به سلامت ، کاهش وزن دست پیدا کرد.

ادامه دارد...

 -------------------------------**  نظرات دوستان **------------------------------

سوگند: وای ! چقدر جالب . آخه تا الان هرکسی رو که دیدم با رژیم زیگزاگی کار میکنه اصلاً ورزش نمیکنه .
یعنی اصلاً فلسفه شون اینه که چون وقت ندارن ورزش کنن ، کالری مصرفی رو میارن خیلی پایین ، بعد روز تقلب هم فقط بخاطر اینکه نخوردن بعضی غذاها عصبی شون نکنه میذارن . پس اینکه متابولیسمو گول میزنن یعنی چی ؟

آلبالو: خیلی عالی است ممنونملبخند
من دنبالش می کنم

آرام: این قسمت هم مطالعه کردم ممنونم از اطلاعات مفیدتون . منتظر ادامه هم هستم . فقط یک سوال برام مطرح شده گفتید "این ورزشکاران ۵ روز برنامه غذایی کم کالری-حداقل کربوهیدرات (جانشین کالری کربوهیدرات مواد پروتئینی و  آمینواسید بود) را رعایت می کردند " کم کالری یعنی تا چه سقفی ؟ منظور زیر 1000 کالری هست ؟ ممنون میشم اگه این قسمت برام روشنتر بشه.