نگاهی به ورزش و تغذیه

همه چیز را همگان دانند

رژیم روز تقلب - رژیم زیگزاگی 3
ساعت ٩:٢٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱٥  

ادامه پست قبل (رژیم روز تقلب - رژیم زیگزاگی 2 )

در حال حاضر شیوه ای از این برنامه که در بین عموم شایع شده است بدین صورت است که افراد ۶ روز در هفته را رژیم کم کالری رعایت می کنند و یک روز را بعنوان روز آزاد (تقلب ) سطح کالری خود را افزایش می دهند ، این برنامه یک هفته ای بعنوان برنامه پایه و  هسته برنامه های چند هفته ای استفاده می شود .

بررسی از لحاظ جسمی و متابولیسم بدن

بیشتر شما دوستان آگاه هستید که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود از چه منابعی استفاده می کند

کربوهیدرات(قندها) ، چربی ، پروتئین سه منبعی هستند که بدن بر حسب شرایط درصدهای مختلفی از این منابع را برای تامین انرژی خود بر می گزیند

با تغییر شرایط (تحرکات فیزیکی هوازی - بی هوازی) یا کمبود یکی از این منابع بدن از دو منبع دیگر با سیستم دیگر برای تامین انرژی بهره می برد

اما تقریبا می توان گفت خود این منابع ترتیب و اولیت بندی دارند یعنی بدن تمایل دارد اول از کربوهیدرات استفاده کند بعلت اینکه پروسه آزاد کردن انرژی از آنها سبکتر یا آسان تر از چربی و پروتئین است

با این یادآوری کوتاه می توان مکانیسم  این برنامه بدینصورت تعریف کرد ، با رژیم کم کالری(کم کربوهیدرات) در طی این ۶ روز با توجه به کم شدن سطح قند خون ، دستور از مغز برای بکارگیری ذخائر گلیکوژن کبد در  بر قراری تعادل قند خون و استفاده از ذخائر موجود در عضلات برای تحرکات فیزیکی صادر می شود ، و در مرحله بعد استفاده از ذخائر چربی می باشد .

عالی هستش با توجه به مطالب گفته شده و در نظر گرفتن یک برنامه چند هفته ای به هدفمان (کم کردن وزن ) می رسیم ! به نظر جالب و وسوسه انگیز است؟! نه؟!

اما در این میان نکته مهم و قابل بررسی ای وجود دارد ! اگر دقت کرده باشید در ضمن تعریف این برنامه صحبت از واژه کم کالری - کم کربوهیدرات شده است ، و نه کالری خیلی کم یا بدون کربوهیدرات.

بدن برای اینکه بتواند ساختمان پیچیده چربی ها را به ترکیبات ساده تر که قابل استفاده سیستم بدن هستند تبدیل کند ،‌ نیازمند به حضور انرژی ( و اکسِژن کافی در هنگام فعالیت ورزشی) می باشد و این انرژی از قندها (کربوهیدرات های ساده) تامین می شود جمله مشهور چربی ها به آتش قندها می سوزند را فراموش نکنیم!

محاسبه ساده شد! اگر حذف کامل کربوهیدرات داشته باشیم احتمال اینکه در در روزهای آخر هفته بواسطه کاهش قند خون سیستم بدن برای حفظ قند خون و کربوهیدرات های ساده واکنش تبدیل چربی به انرژی را کم کند زیاد می باشد و این خواسته ما نیست و احتمال ذخیره سازی کربوهیدرات ، بیشتر از حد معمول در روز آزاد وجود دارد

ناگفته نماند که متخصصان علم تغذیه در حال حاضر با اشراف به این موضوع از معیاری بنام گلایسمیک لود Glycemic Load که نمایانگر سرعت جذب قند مواد است برای کنترل ذخیره قند(کربوهیدرات ساده) استفاده می کنند و با ترکیبی از ٢ روز رژیم کم کربوهیدرات ، ٢ روز موادی که سرعت بارگیری قند انها در خون پایین و ٢ روز موادی که سرعت بارگیری قند انها در خون بالا می باشد ،‌ هم از کاهش قند خون جلوگیری کرده و هم باعث افزایش متابولیسم در روز های پایانی می شوند.

اما کالری ! و اینکه کالری ( انرژی) دریافتی ما باید چقدر باشد ؟!

برای پاسخ به این سوال بهتره نگاهی داشته باشیم به فعالیت های فیزیکی و جسمی بدن تا معیاری مناسب برای اندازه گیری بدست آوریم

 

ادامه دارد...

 -------------------------------**  نظرات دوستان **------------------------------

 

 سوگند: آق معلم کربوهیدرات پیچیده (مثل نون سبوسدار و حبوبات و ...) جزء موادی هستند که قند خون رو آهسته بالا میبرند ؟

اما بالاخره من نفهمیدم که این رژیم خوبه یا نه ؟

آق معلم: سوگند جان ! کربوهیدرات پیچیده در بعضی مواد یافت می شوند مانند سیب زمینی - ماکارونی و .... ولی تمام این مواد جزء موادی نیستند که قند خون را آهسته بالا ببرند بله برای آزاد شدن قند ممکن هستش که زمان بیشتری نسبت به مواد دیگر لازم باشه ولی سرعت جذب در خون ممکن هستش بالا باشه! فکر کنم فرنوش در این مورد بتواند بهمون کمک کنه(البته اگر از سفر اومده باشه)

ضمنا این رژیم اگر با کالری اندازه (که راجع به آن صحبت می کنیم) و تغذیه اصولی همراه باشه یکی از برنامه های موثر برای کاهش وزن  هستش