گود پشتی یا گودی کمر علل و حرکات مناسب جهت اصلاح

سلام به همه دوستان عزیز

 

قبل از شروع از وضعیت خودم بگم ٢-٣ جمله

بعد از یک هفته بی ورزشی کامل دیروز شروع کردم به راه رفتن و دویدن

۵٠ دقیقه ۶ کیلومتر راه رفتم تند با دوپینگ موزیک و دیروز و امروز صبح توفیق اجباری حدود یک کیلومتر پیاده روی نصیبمون شد

وزنم ١٠٩.۵ -١١٠ هستش برنامه غذایی خاصی ندارم مصرف میوه و لبنیات را که کم شده بود افزایش و یا در واقع متعادل با وعده های غذایی ام کردم

 

اما گودی کمر

کامنت یکی از دوستان عزیز من خوبم  باعث شد که من این مطلب را بنویسم البته با تاخیر

***افزایش بیش از حد گودی کمر را گودپشتی می نامند

گودی کمر را به نسبت زاویه ای که حد وسط ان ٣٠ در جه است در نظر می گیرند(تلاقی ٢ خط که از مهره ۵ کمری و مفصل ران امتداد می یابند)

عللی که باعث گودی بیش از حد کمر یعنی گودپشتی می شود عبارتند از

  1. کوتاهی عضلات خم کننده ران (سوئز خاصره ای و راست رانی)و عضلات باز کننده ستون مهره ها در مهره کمری(برای تست کوتاهی عضلات خم کننده ران به پشت روی زمین دراز بکشید و یک پا را از زانو خم و با کمک دستان به سمت سینه جمع کنید. در این وضعیت باید پای دیگر کاملا صاف و بدون خمیدگی از ناحیه زانو روی زمین قرار گرفته باشد و پشت ران با زمین در تماس باشد. در صورت خمیدگی زانو یا فاصله بین ران و زمین سعی کنید ان را صاف و به زمین نزدیک کنید. کششی که حس می کنید مربوط به عضلات نامبرده شده است)
  2. کشیدگی عضلات سرینی(باسن) , شکم , همسترینگ (پشت پا یا ران)

نشانه های گودپشتی

  1. فرو رفتگی شدید قوس کمری در هنگام ایستادن
  2. برآمدگی شکم
  3. درد در تاحیه پایین کمر

راه های درمانی

  1. اگاهی فرد از وضعیتها صحیح ایستادن نشستن و خوابیدن
  2. کشش عضلات
  3. تقویت عضلات
  4. استفاده از کفش(مخصوصا خانمها در انتخاب کفش پاشنه بلند) , صندلی و تختخواب مناسب

نمونه ای از تمرینات کششی

  1. روی زمین بنشینید و پاها را صاف بسمت جلو بکشید حال سعی کنید با خم شدن از ناحیه کمر (دقت کنید از ناحیه کمر نه بالا تنه) مچ های پا را بگیرید(در حد توان)
  2. از ناحیه کمر به جلو(پایین) خم شوید و سعی کنید تا حد امکان مچ پا یا زمین را لمس کنید
  3. در حالت ایستاده یک پا را با عقب برده تا حد امکان که به سمت جلو خم نشوید از پای جلو دور کنید. در همین وضعیت با خم کردن پای جلو ارتفاع خود را کم کنید تا حدی که کشش در عضلات ران را حس کنید

نمونه ای از تمرینات تقویتی

  1. انجام حرکت دراز نشست اصولی برا تقویت عضلات شکم
  2. چهار دست پا (مانند حالت گربه) روی زمین قرار بگیرید و منقبض(سفت) کردن عضلات شکم سعی کنید قوس کمر را کاهش دهید
  3. بر روی میز یا نیمکت به شکم دراز بکشید بصورتی که نیمتنه بالا شما روی میز و پاها رو زمین قرار بگیرد. حال یک به یک پاها را از  پشت تا امتداد بدن بالا بیاورید(بیشتر از امتداد بدن احتمال افزایش گودی کمر وجود دارد)***

مطالب فوق از کتاب حرکات اصلاحی با کمی دخل و تصرف هستش

البته حرکات کششی و تقویتی های متنوعی برای رفع این مورد وجود دارد که شما می توانید با شناختی نسبی که از گودپشتی علل ایجاد و راه های اصلاح ان پیدا کردید حرکات مفرح و متوعی را در برنامه های ورزشی و روزانه خود قرار بدهید

اگر سوالی هم داشتید در حد معلوماتم پاسخگو هستم 

شاد تندرست و سلامت باشید

/ 35 نظر / 283 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ساناز

سلام این آدرس لینک پرسشنامه آنلاین است. اگر جواب بدید و بفرستید ممنون می شم. https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dDd6YUdJWFFHZUVROWlCQ2RpdG9uQXc6MQ

آزی

آق معلم سن بالا شدید کم پیدا شدید ها[چشمک]خوب وخوشحال باشید وورزشکار.

نمایان

سلام من 13ساله ام دختر هستم گودی کمر دارم

Roya

thanks a lot

حمیدعامری

باسلام پس از استعفای بنده از روابط عمومی کیوکوشین کان نام وبلاگ از kyokushinkan.blogfa.com به kyokushin-ameri.blogfa.com تغییر کرد با احترام اوس

ساناز

سلام وب خوبی بود اگه میشه منم لینک من ممنون میشم

sara

man az kamardarde shadid ranj miibaram va godie kamar ham daram,in varzesh ha ra vaghti dard daram bayad anjam bedam?

میلاد

من طبق نوشته ها عمل کردم خیلی موثره ازت ممنونم آیدین عزیز[راک]